Hoe controleer je of de koppeling van je auto versleten is?
• Start de auto • Zet de auto stevig op de handrem • Zorg dat de auto in zijn 3e versnelling staat • Laat de koppeling langzaam opkomen
1) Slaat de motor vrijwel direct af, dan is de koppeling nog in goede staat. 2) Slaat de motor niet meteen of helemaal niet af, dan is de koppeling aan controle/vervanging toe. 3) Weet je niet zeker of het goed ging in zijn 3, herhaal dan dezelfde stappen in de 4e versnelling.
Ik heb deze van het internet en er zijn meerdere versies maar wellicht toch handig te weten!
Auteur: Eric Laatst bijgewerkt: 22-11-2019 10:36
Olie 'Flushen'
Als je een auto hebt die al 10+ jaren achter de kiezen heeft waarvan de olie met regelmaat is ververst (althans dat zou zo moeten zijn) dan kan een flush van het oliesysteem toch verstandig zijn en dit kun je eenvoudig zelf doen!
LET OP! Een flush reinigt en lost olieplak op, er kan om die reden na een flush olie lekkage optreden die je eerder niet zag/had. Als je weet dat je auto lichte lekkage heeft en deze niet bij de kern aanpakt dan kun je na het flushen en vullen met nieuwe olie een extra olie-leak-stop middel aan de nieuwe olie toevoegen of je doet misschien liever GEEN olie flush en voorkomt dat je met bestaande lek-problemen aan de slag moet. Hoe dan ook, hou de motor en het rijgedrag van je auto na een flush altijd de eerste paar weken goed in de gaten!!
FLUSHEN Koop een blikje olie 'flush' bij een auto speciaalzaak en lees de gebruiksaanwijzing goed door. Vaak een kwestie van toevoegen aan de bestaande olie, een kwartiertje tot 20 minuten met de auto rijden en daarna de auto parkeren op de plek waar je de olie wilt gaan verversen. De flush doet zijn werk tijdens het rijden. Als je hebt geparkeerd en de motor hebt laten afkoelen zodat het veilig is om aan de slag te gaan zorg je ervoor dat de auto aan de voorkant is verhoogd zodat je eronder kunt werken.
Vervolgens is het net als elke andere olie verversing. Een praktisch hulpmiddel om de auto te verhogen zijn oprij bokken (niet te duur) of je krikt de auto op en plaatst er een bokje (of twee) onder zodat de auto stabiel staat en niet op je terecht kan komen als je eronder ligt te werken!!
Je legt vervolgens een olie opvangbak onder de pan zodat de olie hier in kan worden opgevangen nadat je de oliedop van het carter hebt gedraaid. Probeer alles netjes op te vangen en laat alle olie uit de auto lopen. Laat deze gerust een half uurtje door druppelen zodat de meeste olieresten eruit zijn. Omdat je een flush hebt gedaan is er meer troep losgekomen welke in je oliefilter is opgevangen. Na een flush moet je dus ook altijd je oliefilter na het flushen vervangen door een nieuwe!!
Zit het nieuwe oliefilter erin? Draai dan ook de oliedop terug in het carter en vervang eventueel de oude afdichtring door een nieuwe. Zorg er in elk geval voor dat je de boel goed dicht draait en hou daarbij de aandraai specificaties aan! Laat de opvangbak nog staan om eventuele lek-olie op te vangen tijdens/na het vullen met de nieuwe olie.
NIEUWE OLIE Nu is het tijd om de auto van nieuwe olie te voorzien, ook hier weer zorgen dat je de juiste olie voor jouw auto hebt en de juiste hoeveelheid! Het is verstandig om iets meer in huis te hebben zodat je op later moment altijd nog wat kunt bijvullen mocht dat nodig zijn. Vul de auto met de nieuwe olie door deze m.b.v. een trechter via het reguliere olie vulgat waar ook je olie peilstok in de buurt zit en hou de juiste hoeveelheid olie aan! Draai na het vullen de oliedop er weer op en kijk of er geen olie onder de auto lekt. Als je er zeker van bent dat er geen olie lekt kun je de opvangbak aan de kant zetten om later af te voeren bij de milieustraat.
NA HET VULLEN Ok, het motorblok en oliesysteem zijn 'geflusht', alle oude (en aangekoekte) olie is eruit en er zit weer mooie verse nieuwe olie in je auto, prachtig! Je hebt gezien dat er geen olie lekt en nu ga je de auto starten. Laat de motor een kwartiertje stationair lopen zodat de nieuwe olie door het gehele systeem wordt gepompt en zicht daarbij goed mixt met eventuele flush-restanten en op temperatuur is gekomen. Wacht vervolgens nog een kleine 10 minuten om de olie wat te laten zakken en meet dan met de peilstok de hoeveelheid olie. Vul eventueel bij met wat extra olie als je constateert dat deze onder het minimum op de peilstok staat. Als er teveel olie wordt gemeten is het ook niet goed. Doe voor de zekerheid altijd twee metingen met de peilstok. Nog steeds teveel? Vervelend maar beter om dan wat olie af te tappen omdat teveel olie in het systeem ook niet goed is!
Als je tevreden bent met de peilstok meting start je de auto, voert de oude olie af bij de milieustraat (gratis) want opgeruimd staat netjes en je kunt tijdens de rit genieten van de wetenschap dat je zelf je auto een plezier hebt gedaan. Als er sprake was van een redelijke vervuiling van het systeem (ondanks het regulier verversen/bijvullen) kun je aan het lopen/geluid van de motor horen dat deze baat heeft gehad bij het flushen. De motor loopt soepeler, produceert iets minder geluid en kan zelfs iets beter performen afhankelijk van de verwijderde vervuiling. Ook al merk je geen verschil dan weet je in ieder geval dat het systeem goed schoon is!
Auteur: Eric Laatst bijgewerkt: 16-06-2020 08:00
Motor en Aandrijving
Hoe vervang je de rechter voor-as van een Volvo V50 (Benzine - 2.4 - 2005)
Met deze video heb ik zelf de aandrijfas weten te vervangen. Zo eenvoudig als het eruit ziet is het (bijna) ook. Ik liep tegen een moer aan die ik niet meer vastgedraaid kreeg op de bout met het rubber erop. Paniek! Gelukkig wist een kennis van mij te vertellen dat de bout door het rubber heen doordraaid omdat deze te weinig tegendruk krijgt. Oplossing: zorg dat de auto op een bok staat en zet vervolgens je krik onder de betreffende bout/draagarm en krik deze een stukje omhoog zodat deze door het gewicht van de auto onder druk wordt gezet. Dat werkte perfect Godzijdank! Vastgedraaid op juiste moment en helemaal trots met de eigenhandige vervanging van mijn rechter aandrijfas!
Bekijk hier de video die mij veel geld heeft bespaard: